fredag 17. november 2017

IZOTEK, ALTSÅ MIN HUMPETE VEI TIL GLATT ANSIKT – DEL I


En vakker, sunn hud er drømmen til enhver kvinne. Noen ganger må man likevel kjempe hardt for den. I mitt tilfelle var det Izotek som viste seg å være en redning. Men var kampen bryet verdt?



Hva er det så mye snakk om?
Om isotretinoin fikk jeg vite fra min venninne. Jeg bestemte meg umiddelbart for å utforske saken. Her er hva Google vet om det. Det er et middel som er beslektet med vitamin A. Nøyaktig mekanisme av dets virkning har ikke blitt beskrevet. Man vet likevel at det påvirker reduksjon av avktiviteten til talgkjertler og hemmer deres vekst. Resultatet er glatt hud med jevn farge. Er det ikke det vi drømmer om?

Det er ikke gull alt som glimrer
Hvis det ser så fint ut, hvorfor står det i tittelen "humpete"? Dessverre er Izotek forbundet med en risiko for mange bivirkninger. Man må også avstå flere ting. Legemiddelet trenger gjennom morkaken, så man kan ikke bli gravid mens man bruker det. Det belaster leveren mye, derfor må man gi opp alkohol og spise sunt. Vi må også slutte med soling.

Før du bestemmer deg for Izotek
Ikke med en gang bestemte jeg meg for behandling med isotretinoin. Det anbefales i tilfelle akne som viser motstand mot generelle antibakterielle medikamenter og de som brukes i enkelte punkter, og ingen hudlege skal foreksrive det uten først å prøve andre, mildere metoder. Jeg prøvde sannsynligvis alt – salver, masker, tabletter, antibiotika. Ingenting ga resultater.

Vanskelig avgjørelse
Jeg var allerede virkelig oppgitt da min hudlege foreslo kur med Izotek. Jeg hadde hørt om dette legemiddelet før, for min venninne hadde blitt kvitt kviser ved hjelp av det. Riktignok hadde hun et perfekt ansikt, men jeg klarer ikke å telle hvor mange ganger hun besvimte under behandlingen og hadde neseblødning. Det var altså ikke en lett avgjørelse, men (i ettertid) riktig.


Hvorfor? Det forteller jeg i neste innlegg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar