torsdag 1. oktober 2015

Utrolig hirse


I dag skal jeg dele med dere mine oppskrifter for hirse. De er super sunne, etter min mening og noen tror at det er hirsen som er sunnest blant forskjellige typer av grøt.


vivese senso duo

La meg begynne med ting og tang om produktet selv. Den inneholder lite stivelse og mye av lettfordøyelig protein. Den er også rik på vitaminer B1, B2, B6 samt på kobber og jern. Den er lett å fordøye, forårsaker ikke allergi, inneholder ikke gluten – den kan altså spises av personer som er allergiske mot gluten.

Jeg er en stor hirse elsker fordi den kan forberedes på mange måter, den passer godt både til salt retter og til søte desserter.

Til slutt av dette korte innlegget kan jeg foreslå dere å sjekke den enkle og veeldig sunne oppskriften for dessert med hirse i hovedrollen: pudding!

vivese senso duo

Du trenger:

  • et halvt glass hirse (125 ml)
  • en banan
  • 2 glass soyamelk (eller den type du liker)
  • honning, tørket frukt

Hirsen skylles med vann og kokes. Ta av kokeplaten og bland i blenderen. Hirsen kommer til å «vokse», altså jo mere tid det går siden du har kokt den, jo lengre skal puddingen størkne. Men det har også fordeler, du kan jo servere den som Panna cotta.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar